Educatieve films ter stimulatie van het leerproces

Educatieve films

Educatieve films zijn een manier om het leerproces te stimuleren. Alleen het is wel van belang om eerst na te denken wat je wilt overbrengen in de video. Gaat het om theoretische kennis waarbij er alleen begrippen geleerd moeten worden? Of gaat het om procedurele handelingen waarbij je een handeling uit moet voeren? Zodra je die keuze hebt gemaakt kun je gaan kijken welke richtlijnen hier het beste bij matchen. Als je begrippen wilt gaan aanleren ga je namelijk uit van een andere aanpak dan wanneer je iemand wilt leren om met het statistiekprogramma SPSS te kunnen werken.

Educatieve video’s in een innovatieve leeromgeving

Hoe dan ook, educatieve films zijn in aankomst omdat het onderwijs in rap tempo aan het veranderen is. Mede door de coronacrisis waren we eigenlijk verplicht om educatieve films te gaan gebruiken. Veel docenten hebben dan ook te maken gekregen met het begrip blended learning en flipping the classroom. Met het laatste begrip wordt bedoeld dat studenten de les zelf voorbereiden, bijvoorbeeld door een educatieve film te kijken. Vervolgens gaat de docent in de les verder op het onderwerp in. Dat is ook de kracht van blended learning. Leerlingen worden aangesproken op diverse intelligentievormen. Het bekijken van een video vraagt een andere manier van informatieverwerking dan dat je in het college naar de docent luistert.

Zodra je als docent een video hebt gemaakt is deze handig in te voegen in een digitale leeromgeving. Vak is het ook mogelijk om nog een voice-over toe te voegen. Ook is het mogelijk om opdrachten toe te voegen waar leerlingen na het kijken van de video mee aan de slag moeten.

De aandacht trekken met een educatieve film

Doordat we in een maatschappij leven waarbij beelden een hele groot rol spelen, denk maar aan je tijdlijn op Instagram en Facebook, zijn educatieve films een goed medium om te gebruiken. Met een video speel je namelijk gemakkelijk in op de belevingswereld van leerlingen. Hierdoor raken ze geïnteresseerd in het onderwerp. Verder biedt een educatieve video ook de mogelijkheid om de voorkennis van leerlingen te activeren. Zo kun je als docent een video tonen waarbij de belangrijkste begrippen uit de vorige les worden uitgelegd. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat veel leerlingen de stof weer helder in hun hoofd hebben. Dit helpt om nieuwe begrippen daaraan te koppelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *